4 ביוני 2015

ספרים על אוכל - במיוחד לשבוע הספר

ילדים אוהבים שמקריאים להם סיפורים, ודרך הסיפורים והשיחה עליהם אפשר להעביר מסרים. ספרי ילדים רבים עוסקים במזון ובאכילתו, במגוון, בבררנות, בחשש מפני החדש והלא מוכר, בהתארגנות ונימוסי שולחן, וישנם גם ספרי ילדים עם מתכונים (כמו "עוגת גזר" שכתבה מיריק שניר או "סבא בישל מרק" מאת נירה הראל). הספרים פותחים בפני הילדים עולם חדש, וגם נותנים להם לגיטימציה והזדמנות לדבר על הרגשות שלהם בנוגע לאוכל. כדאי להקריא מדי פעם ספר העוסק באוכל ואכילה, ולשוחח על כך עם הילדים - זה ידגיש עד כמה הנושא חשוב לכם.

לכבוד שבוע הספר, הנה חמישה ספרים שהילדים שלי אוהבים במיוחד:. 


הוסף לסל את חנן הגנן / רינת הופר

1 - חנן הגנן/ סיפרה וציירה רינת הופר

חנן הגנן בעגלה עם פעמון נוסע ושר לו פזמון על מטמון, שנמצא בפירות השונים אותם הוא מוכר לילדים. את המטמון, הגלעין של הפרי, הילדים זורעים באדמה ומקבלים עצים עליהם צומחים המון פירות בצבעים שונים. 
דרך הקריאה הילדים לומדים על מגוון פירות, ועל מחזור החיים של הפירות בטבע, זריעה וצמיחה. אפשר לפתח שיחה על צבעי הפירות, שלכל אחד מהם חשיבות תזונתית, על סוגי הפירות - למי יש גלעין, ולמי אין, ועל הערכים התזונתיים - ויטמינים ומינרלים, ומה הם עושים בגוף (עוזרים לו לגדול, מחזקים אותו, עושים מצב רוח טוב). אפשר לשחק משחקים - כמו ציור או פיסול בפירות, מיון לפי קריטריונים של צבע וצורה, התנסות בפירות חדשים.

2 - האריה שאהב תות/ סיפרה תרצה אתר, צייר דני קרמן

אריה אחד אהב רק תות, ולא היה מוכן לאכול משהו אחר. יום אחד פגש ילדים שאכלו תותים, הבריח אותם ואכל את כל התותים, עד שכאבה לו הבטן, ומאז הוא מסכים לאכול עוד דברים.
הספר מלמד את הילדים לוותר על העקשנות וההתקבעות, שמאפיינות ילדים צעירים, ולהפתח לטעמים חדשים, מבלי לוותר על האישיות שלהם. אפשר לדבר עם הילדים על בררנות - עד כמה היו רוצים או יכולים לאכול רק מאכל אחד שהם מאוד אוהבים, מה הם חושבים שיהיו ההשלכות, ממה הם יסכימו עוד לטעום. אפשר לדבר גם על גיוון באוכל - עד כמה חשוב לאכול מגוון - ירקות מחמישה צבעים, שלושת אבות המזון, כדי להעביר מסר שאכילה מגוונת עוזרת להכניס לגוף את כל מה שהוא צריך. 


3 - הזחל הרעב/ סיפר וצייר אריק קרל

הזחל הקטן בקע מהביצה וישר התחיל לאכול. בהתחלה התמקד בכמות הולכת וגדלה של פירות, אבל ביום השישי אכל וזלל המוני מאכלים מתועשים, והרגיש כאב בטן. הוא בחר לאכול עלים ירוקים ורק אז יכול היה להתגלם ולהפוך לפרפר.
ספר נהדר לקטנטנים, שמלמד אותם גם לספור, גם לזהות פירות ומאכלים שונים, וגם על מחזור חיי הפרפר. כדאי לשוחח עם הילדים על זיהוי תחושת השובע, ועל אוכל בריא ומותאם לגוף שלנו, לעומת אוכל שעלול להזיק.

4 - סעודה אצל המלכה/ סיפרה וציירה רותו מודן

הילדה נינה אוכלת בידיים והאוכל מטפטף עליה. מה יקרה אם תוזמן לארוחה אצל המלכה? מתברר, שהמלכה דווקא לא נבהלת מהאכילה הטפטופית ומצטרפת לחגיגה.  
המעבר מתינוק שיושב בכיסא גבוה ומאכילים אותו, לפעוט שאוכל לבד ומתלכלך הרבה ולילד שמתנסה באכילה בסכין ומזלג כרוכה בהרבה כתמים והרבה תסכולים. הספר מלמד שזה לא נורא, ושלמרות שנימוסי שולחן הם דבר חשוב ונעים מבחינה אסתטית, אפשר גם להשתולל לפעמים. ילדים מאוד אוהבים את המסר השובבי הזה, ומקבלים שיחה והדרכה על נימוסי שולחן ביתר קלות.


5 - אני מבננה/ כתבה הילה סטרוביסקי, צייר ג'סיקה מלו

זהו הספר היחיד ברשימה שאיננו סיפור אלא ספר עיון על תזונה, הכתוב בגוף ראשון. יש בו הסברים על הצורך של הגוף במזון, על פירות, ירקות, קטניות וערכים תזונתיים, על מזון מעובד ותוספים, על אכילה מודעת וכן המלצות לפעילויות עם הילדים, הקשורות במזון.
המידע נרחב ומקיף ולכן הספר מתאים לטווח רחב של גילאים, כשלכל גיל יש להתאים את המידע הנכון עבורו. אני ממליצה על הספר גם לצוותי הוראה, גננות ומורות, שיכולות להעזר בו כדי לשפר את האכילה בגן/ בית ספר וגם כדי להעביר מסרים בנושא. 

ואילו ספרים אוהבים וקוראים אצלכם? ספרו לי בתגובות:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: