30 באוק׳ 2015

יש יש יש חגיגה - כיבוד בריא בימי הולדת

ילדים בגיל הגן ובבית ספר יסודי חוגגים במסיבות ימי הולדת כמעט כל שבוע. ההכנות מצריכות משאבים רבים - זמן, כסף, חשיבה והכנה. האם לחגוג לבד או לשכור מפעיל? האם לחגוג בבית או לשכור מקום? איזה כיבוד להגיש? כמה כל זה יעלה, ומה הילד בכלל רוצה?

כדי לענות על כל השאלות האלה, התאגדנו, נשות מקצוע ובלוגריות, לפרוייקט "יום הולדת" מיוחד, בו כל אחת כתבה על הנושא מזווית מבטה ועיסוקה. בסוף הפוסט נמצאים הקישורים לפוסטים האחרים בפרוייקט, ואתם מוזמנים לקרוא ולהגיב. 

אמנם יום הולדת יש רק פעם בשנה, אבל בכיתה של 30 ומשהו ילדים, מדובר באירועים שמתקיימים לעיתים קרובות, והם מלאים בממתקים, חטיפים, מיץ ממותק ומזרקת שוקולד. הנזק הבריאותי, אם כך, לא קטן בכלל. 
יותר ויותר הורים וילדים יודעים ששמחה לא קשורה בממתקים, ושימי הולדת יכולים להיות כייפים וטעימים מאוד גם עם פירות, ירקות ומאפים יצירתיים.

אז איך עושים את זה נכון? 
ראשית - מתכננים. כדאי לשבת עם הילד החוגג ולחשוב ביחד מה הייתם רוצים שיהיה כלול בכיבוד, ומה עדיף שלא. ההתייעצות מגדילה את הסיכוי לשיתוף פעולה, וגורמת לילד להרגיש חשוב וקובע.
בהמשך - מכינים רשימה, יוצאים לקניות, מכינים את המאכלים, מסדרים את השולחן יפה ומתפנים לחגיגה עצמה.שתפו את הילדים (גם את האחים) בהכנות - זה יוצר מחוייבות, וכך הם יידעו בעצמם שהכיבוד טעים, ויעודדו את חבריהם לטעום.

הנה כמה רעיונות לכיבוד בריא בימי הולדת:

פירות -
אני אוהבת להגיש פירות על שיפודים - זה גם יפה וגם שומר את הידיים נקיות.
עם זאת, לילדים קטנים, ששיפודים עלולים לדקור אותם, עדיף להגיש בכוסות שקופות עם מזלג או כפית.
השתמשו בפירות העונה (לדוגמא, אבטיח, מלון וענבים בקיץ או בננה, אפרסמון, וקלמנטינה בחורף), חתכו לחתיכות בעובי 3 ס"מ לפחות והשחילו. תקעו את השיפודים בתוך מלון או אשכולית.
עוד רעיונות להגשת פירות מדליקה יש כאן.



ירקות -
גם ירקות אפשר להגיש על שיפודים, אפשר לחתוך כמקלות ולסדר במגש או בכוסות אישיות, ואפשר "לצייר" איתם. אני ציירתי את "צבי הנינג'ה" מעיגולי מלפפונים, עגבניות שרי, מקלות גזר וכרוב. בתור עיניים השתמשתי בכוסות קטנטנות עם יוגורט וטחינה, וחתיכות זיתים בתור אישונים.
אפשר גם להגיש קלחי תירס חתוכים לשניים ומבושלים עם מעט מלח.



מאפים -
במקום בורקס או פיצה קנויים, שמלאים במרגרינה, חומרים משמרים וצבעי מאכל, עדיף להכין בבית. אפשר להכין מאפים מלוחים או מתוקים מהירים שנבחשים בקערה, ונאפים בתבניות שקעים.
הנה מתכון למאפיני גבינה וירקות, והנה מתכון למאפיני גזר. 




חטיפים -
את כדורי השוקולד האהובים על הילדים שמכילים ביסקוויטים, החלפתי בכדורי תמרים, טחינה וקקאו (מתכון כאן). אפשר גם לאפות חטיף גרעינים מהיר או עוגיות. 


חטיפים מוצלחים נוספים הם תרמילי אדממה, גרגירי חומוס מתובלים בשמן זית וזעתר, תפוחי אדמה ובטטה חתוכים דק ואפויים בתנור, צ'יפס קייל, ואפילו פופקורן (בלי חמאה). 


בקיץ - קרטיבים, שהכנתם בעצמכם מפירות שנטחנו בבלנדר, יכולים להיות קינוח נהדר. אם תכינו בכוסות חד פעמיות עם מקלות ארטיק, הילדים יוכלו לקחת אותם איתם בסוף המסיבה. 

שתיה
במקום מיץ ממותק וקולה, אפשר להכין משקאות לבד.
לסחוט מיץ, למשל, או מים בטעמים עדינים - מוזגים מים לקנקן ומוסיפים פלחי לימון, תפוז, נקטרינות, תפוחים. אפשר להכין שייקים  - פירות טחונים בבלנדר, בתוספת מים, או חלב קוקוס. 
אין אין אין חגיגה בלי בלי בלי עוגה
נכון, אז קבלו מתכון לעוגת שוקולד פשוטה וטעימה, עם רעיונות ל"הבראה". 



קישורים לבלוגים נוספים השותפים לפרוייקט "טבעת יום הולדת": 


ענת צלניקר, יועצת לכלכלת המשפחה, כתבה על איך לחגוג ימי הולדת ולשלם פחות

דקלה עמית מ "תיבת ההפעלות" - ערכות להפעלה בימי הולדת ובית מארח, כתבה על הפעלה עצמית ליום הולדת

הילה פינקלשטיין, עו"ס קלינית ומנחת קבוצות, כתבה על איך ילדים והורים רואים את יום ההולדת

לי-אור לב ארי,  שכותבת על עסקים ומיזמים חברתיים, כתבה על חגיגות יום הולדת עם תרומה לקהילה

זהבית שקד, מנחת סדנאות ליצירה, כתבה על הכנת מתנה יצירתית לסיום יום ההולדת


נשמח לקרוא תגובות!

4 תגובות:

  1. כל הכבוד מגוון רחב של אפשרויות ורעיונות!
    אני בעד
    זהבית

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה זהבית
      אהבתי גם את הפוסט שלך - רעיון מקסים!

      מחק

כתבו לנו משהו, שלא נשב פה בחושך לבד: